سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقانه

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آخرین فرصت !

بنام خدا

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

در نوشته قبل در مورد لزوم توبه با هم صحبت کردیم. یکی از بزرگترین آفتهای دنیای ماشینی، مسأله سرعت است؛ اینکه باید کارهامون رو خیلی سریع انجام بدیم.
شب که میشه اصلا نمیفهمیم چه طوری گذشته و معمولا کمتر وقت میکنیم قبل از انجام کارها تأملی داشته باشیم.بنابراین باید آخر شب وقتی میخوایم بخوابیم به کارهایی که در طول روز انجام دادیم فکر کنیم .اگر تنبلی کردیم و تا حالا وقتی برای دلمون اختصاص ندادیم،
امشب آخرین فرصته.
میگن بهترین کارها در شب قدر، یاد گرفتنه. اگه به گذشته مون فکر کنیم ،اگه یه نگاه کوچکی به دلمون بیاندازیم نتیجه یک سال رو میتونیم ببینیم.
خلاصه اگه به نتیجه کارهای بدمون فکر کنیم لزوم توبه رو درک میکنیم؛ اینکه چقدر با کارهای ناشایستمون از خداوند متعال فاصله گرفتیم و دور شدیم.پس:

شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

مراحل توبه
1- پشیمانی : باید بخاطر اینکه از محبوبون دور شدیم ناراحت بشیم.
اینکه خدا ما رو از نیستی به هستی آورده، اینهمه نعمت به ما داده بدون اینکه منتی سر ما بذاره یا اذیتی بکنه تازه کلی هم وعده داده و تشویقمون کرده که اگه خوب باشیم و کار بد نکنیم بهتر ازین هم بهمون میده ولی ما : نمک خوردیم و نمکدون رو شکستیم،گول وسوسه های شیطون رو خوردیم و لوح دلمون رو سیاه کردیم.اگه یادمون بیاد که خدا چقدر دوستمون داره از پشیمونی قالب تهی میکنیم.
امام باقر علیه السلام میفرماید:سرور و خوشحالی خدا ( بخاطر توبه بندگان ) از سرور مردی که زاد و توشه خود را در شب تاریکی گم کرده و آن را میابد بیشتر است.
خدای مهربونمون همه بندگانش رو به سوی خودش دعوت میکنه و میفرماید:
توبوا الی الله جمیعا ایها المومنون لعلکم تفلحون/میگه اگه توبه کنید و برگردین رستگارتون میکنم:

عجب صبری خدا دارد

جای دیگر میفرماید: توبه کننده حبیب خداست و خداوند او را دوست دارد( ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین )

2- اراده : اگه قلبمون از پشیمونی لبریز شد و شرمنده خدای مهربونمون شدیم، اگه فاصله ای رو که بخاطر گناهان بین خودمون و خدا ایجاد کردیم ببینیم ، اونوقته که تصمیم میگیریم که دیگه گناه نکنیم،دیگه کاری نکنیم که ازش دور بشیم.
نکته مهم ابنه که توبه رو باید فورا انجام داد: وقتی رو در نظر بگیرید که مشغول نوشیدنید و یهو میفهمید که دارید سم میخورید! سریع از خوردن دست ور میدارید و نمیگید "بذار اینو تا آخر بخورم،از فردا دیگه زهر نمیخورم !" وقتی به ضرر گناه و دوری از گناه پی بردیم فورا باید توبه کنیم و دست از گناه برداریم.

جلوی ضرر رو از هر کجا بگیری منفعته

3-  جبران : درسته که پشیون شدیم و اراده کردیم دیگه گناه نکنیم، درسته که دیگه دلمون رو سیاه نمیکنیم اما با کدورتهای سابق باید چه کنیم ؟ مرحله سوم اینه که گذشته رو جبران کنیم . مثلا اگه کسی مسموم شده باشه باید فورا قی کنه و سموم خورده شده رو از شکم خارج کنه و فقط این که بگی دیگه سم نمیخورم کافی نیست. اگر حقوقی به گردنمون هست اون رو ادا کنیم، از حق الله و حق الناس گرفته تا حق النفس.

بشرطها و شروطها : قبول توبه هم شرطی داره که خدا در نامه سر گشاده اش به بنده ها گفته « یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبة نصوحا»
توبه باید نصوح باشد یعنی همواره توبه کننده همواره باید خود و دیگران را از انجام آن گناه نهی کند و هرگز به سراغ آن نرود.


منابع : چهل حدیث امام، معراج السعاده، اخلاق شبر