سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقانه

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زن در عصر ظهور (1)

بنام خدا                     

نقش زنان در دوران غیبت وعصر ظهور

مقدمه

موضوع مهدویت واندیشهء ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  یکی ازمسائل مهم دینی ومشهور اسلامی است که آیات متعدد در قران کریم  و  روایات زیادی از طریق شیعه و سنی   این را مطرح کرده است.

( اگه بخوایم از خارج دین واز طریق عقل به این موضوع نگاه کنیم هم میبینیم که اگر دنیا بعد از گذشت قرنها وبا تلاش وزحمت انسانهای آزاده  و پیشرفت علم به سرانجام نرسد و انسان به کمال مطلوبش نرسد و عدالت اجرا نشه آفرینش بیهوده ست و البته در تمام ادیان منجی وجود دارد که تو آخر الزمان میاد و ستمگرا رو سر جاشون میشونه و عدالت رو اجرا میکند.)

در برخی از روایات  آمده است  که یکی از شرایط ظهور آن حضرت ، آمادگی و خواست توده ی مردمی گروهی از مردان و زنان مومن و فداکاردر عصر غیبت با سلاح ایمان ، اراده آهنین و عقیده محکم خود را آماده میکنند تا در عصر ظهور در رکاب مولای خویش باشند .
امروزه بسیاری از مردم به آیندهء یک انقلاب جهانی می اندیشند و  می خواهند از:شرایط ظهور –یاران حضرت و نقشی که مردان و زنان در آن زمان ایفاء می کنند آگاهی یابند.
این مقاله به نقش زنان در عصر غیبت و ایام ظهور حضرت مهدی
 عجل الله تعالی فرجه الشریف  اشاره دارد.

                          
نقش زنان در دوران غیبت صغری

1-مادر امام حسن عسگری (جده)علیها سلام
در دوران سخت غیبت صغری،روزهایی که شیعیان پس از دویست و شصت سال بایک آزمایش بزرگ رو به رو بودند و باید با غیبت امام خو  می گرفتند،یک زن به عنوان ملجاء و پناه   معرفی میشود و ان مادر بزرگوار امام حسن عسگری علیه السلام است که در نهایت صلاح،تقوا و ورع بوده است.
در این دوره اگر چه امام هادی و امام حسن عسگری
علیهمالسلام  زمینهء غیبت  را از پیش فراهم کرده بودندوشخصیتهای مورد اعتمادی همانند عثمان بن سعید و پسرش محمد بن عثمان  را به عنوان وکیل معرفی نموده بودند ، اما به دلایلی از موقعیت  مادر امام حسن عسگری علیها سلام ، معروف به جده ، استفاده شد ووی پناه شیعه معرفی گردید.

شیخ صدوق
رحمه الله  نقل کرده است که در سال 262 بر حکیمه علیها سلام  دختر امام جواد علیه السلام  وارد شدم  و از پس پرده با وی سخن گفتم  و از او در بارهء اعتقادش به امامان پرسیدم؛او همهء آنها را یکایک  شمرد  و  آنگاه  حجه بن الحسن بن علی  علیه السلام   را نیز نام برد...  از او پرسیدم: این فرزند کجاست؟ گفت :در پس پردهء غیبت است.گفتم:پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟گفت:به جده،مادر امام حسن عسگری علیه السلام.
سپس افزود: ایندستور از سوی امام حسن عسگری
علیه السلام و به پیروی از امام حسین علیه السلام صورت گرفته است. زیراامام حسین علیه السلام در ظاهر برای حفظ جان فرزندش امام سجاد علیه السلام ، به خواهرش زینب کبری علیهاسلام وصیت کرد و در نتیجه تا مدتی هر آنچه از امام زین العابدین علیه السلام صادر میشد به حضرت زینب علیها سلام نسبت داده شد تا امر امامت پنهان باشد و حساسیتها نسبت به امام سجاد علیه السلام کمتر شود .
این امتیاز برای جده باقی بود تا آنکه کسانی مانند عثمان بن سعید و دیگر سفرا و نایبان خاص امام زمان در بین شیعیان شناخته شدند و منزلت یافتند .
منابع : کمال الدین ج2 ص 507    الغیبه شیخ طوسی ص 138