سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشقانه

صفحه خانگی پارسی یار درباره

یار در خانه و ما...

به نام خدا

     توی جامعه الزهرا به دروس اخلاقی خیلی اهمیت میدن و چندین کتاب تو این زمینه تدریس میشه؛ جوریکه طلبه ها تو هر ترم حداقل یک درس اخلاقی دارن و آخر ترم باید کتاب اون درس رو امتحان بدن. یکی از این کتابا به "مُنیه" معروفه. اسم کاملش هست: منیة المرید فی آداب المفید و المستفید. مرحوم شیخ انصاری نویسندشه و تو این کتاب باارزش، جایگاه و اهمیت علم رو اعم از یاد گرفتن و یاد دادنش مفصلا توضیح داده و از آیات و روایات زیادی هم استفاده کرده.
     از نظر دین اسلام، علم خیلی مهمه و همه باید در طول زندگیشون دائما در حال یادگرفتن یا یاد دادنش باشن. چیزی که این وسط خیلی مهمه وباعث میشه که علم و دانش به نتیجه مطلوبش برسه، رعایت اخلاق در این راهه؛ چیزی که شاید الان کمتر تو دانشگاهها و مجامع علمی بهش اهمیت داده میشه. از نظر اسلام اونقدر دانش اهمیت داره که کتاب خدا با آیاتی درین باره شروع شده. خدای بزرگ، رسول رحمتش رو با اولین آیات قرآن کریم دعوت به خوندن میکنه که قدم اول یادگیریه:" اقراء" و درادامه آیه، به اصل مهم یادگیری یعنی هدف و نیت الهی اشاره میکنه: "بسم ربک الذی خلق" یعنی علمی مفیده که هدف الهی داشته باشه ( رسیدن به رضایت خدا ). اگه کمی به تاریخ  وکارنامه عمل آدما نگاه کنیم متوجه دلیل این شرط مهم میشیم. در ادامه اولین سوره کتاب الهی، بعد از خوندن به نوشتن تاکید شده :" الذی علم بالقلم
".خلاصه که از نظر خدای بزرگ چیزی بالاتر و مهمتر از علم نیست و بهترین کار یادگرفتن و یاددانه شرطش هم اخلاصه نه اهداف مادی ( مقام و درآمد و ...).
     تو کتاب منیة المرید روایات زیادی در مورد احترام گذاشتن به معلم و متعلم اومده. این کتاب خیلی باارزشه ولی متاسفانه تو سیستم آموزشی کشورمون بهش کم توجهی شده. جالبه بدونید چند سالیه این کتاب اساسنامه آموزشی ژاپن شده!

« آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم »

     پیشنهاد میکنم یه سری به این کتاب بزنید اونقدر نکات جامعی داره که تمام نکاتش نه تنها در زمینه تعلیم و تعلم کاربردیه بلکه آدم فکر میکنه برای هر شخصی تو زندگی خصوصیش هم موثره و دونستنش واسه همه لازم. به قول اساتید اخلاق جامعه الزهرا :"وجود آدم مثل ظرفه و علم مظروفشه ،مظروفی که نیاز ظرف رو برطرف میکنه و باعث حیات ابدیشه. ظرف به تنهایی ارزش نداره بلکه ارزشش به نوع و مقدار مضروفه. اما... اگه بهترین مظروف رو تو یه ظرف کثیف بریزی نیازش رو برطرف نمیکنه هیچ!بلکه ممکنه باعث نابودیش هم بشه."
    
معلم مدرسه، استاد دانشگاه و عالم حوزه ای که به علمش عمل کنه و اخلاق خوبی داشته باشه مخصوصا با شاگرداش، محترمه و مقام بالایی داره و طبق فرموده امامای معصوممون اونقدر درجش بالاست که تو ثواب شاگرداش و شاگردای شاگرداش به پایین سهیمه.
     آیت الله مشکینی هم از این دست دانشمندا بودن و به عمل به دانسته هاشون و اخلاق خوش معروف بودن. یه عالم حقیقی رو میشه از چهره نورانی و رفتار متواضعانش شناخت و من از بچگی به این بزرگوار علاقمند بودم. تو این چهار سالی که قم اومدیم سعی کردم روزهای جمعه خودم رو به مصلی برسونم وهروقت موفق نشدم پخش مجددش رو شنبه ها عصر از شبکه دو دیدم. صحبتای گرمشون خیلی به دلم مینشست و تواضع از کلامشون موج میزد ... این چند روزه خیلی دلم گرفته. خوشا به حال ایشون که از حجاب تن رها شدند و بدا به حال ما. تو کتاب منیه از قول معصومین علیهم السلام اومده که با فوت یه عالم آنچنان فقدانی ایجاد میشه که هیچ چیز نمیتونه جاشو پر کنه. آیت الله مشکینی دین رو از دریچه دل باتسلیت صفاشون به ما معرفی کردن و کسی دیگه نمیتونه اون کار رو بکنه؛...میفرمود: ((...خدایا این افتخار مارابس که تو خدای مائی و این افتخار ما رابس که ما بنده توئیم ، خدایاتو آنچنانی که ما می پسندیم،همه ما را آنچنان کن که خود میپسندی...))یار در خانه و ما گرد جهان میگردیم.
     این ضایعه بزرگ رو به سرورم و مولام مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت میگم. مولا جان این قلب جریحه دار من ست و آن دست نوازشگر تو ، این دست نیازمند من است و آن قلب پر سخاوت تو. دستم بگیر
.